Hvis du tror du er blevet for gammel til at starte med styrketræning, kan du godt tro om igen. Styrketræning er nemlig lige det kroppen har brug for. Styrketræning modvirker tab af muskler, knoglemasse og styrke, som alle er bivirkninger af alderdom.

Alle voksne bør dyrke regelmæssig styrketræning
Mange undersøgelser har vist, at styrketræning er en sikker og effektiv træningsmetode for kvinder og mænd i alle aldersgrupper. Styrketræning har også gavnlig effekt på dem der har forskellige helbredsmæssige problemer – for eksempel personer der lider af rygproblemer, hjerteproblemer, gigt osv.

Jeg har aldrig dyrket styrketræning før, så hvorfor skal jeg så starte nu?
Her kommer nogle grunde til hvorfor netop styrketræning forbedrer din livskvalitet:

1. Styrketræning forbedrer din evne til at udføre dagligdags aktiviteter
Jo stærkere og mere udholdende du er, jo lettere bliver det at udføre de daglige aktiviteter

2. Styrketræning mindsker risikoen for leddegigt
Leddegigt er et stort problem for mange ældre

3. Styrketræning forbedrer din balance og stabilitet
Jo stærkere dine muskler er, jo bedre bliver din balance. Du reducerer dermed risikoen for faldulykker

4. Styrketræning forebygger rygproblemer
Dette sker fordi musklerne omkring ryggen bliver stærkere

5. Styrketræning opbygger muskelmasse på hele kroppen
Voksne over 20 år mister hvert år ca. 2-3 kilo muskler, hvis ikke de dyrker regelmæssig styrketræning

6. Styrketræning minimerer risikoen for knogleskørhed
Inaktivitet og aldring fører til nedsat knogletæthed, som kan ende ud i knogleskørhed. Styrketræning øger netop knogletætheden som forebygger knogleskørhed

7. Styrketræning nedsætter risikoen for depressioner
Dette skyldes at kroppen frigiver endorfiner når du træner. Du får det meget bedre med dig selv. Styrketræning mindsker også stress

8. Styrketræning nedsætter blodtrykket
Det er derfor vigtig for personer med forhøjet blodtryk. Det styrker samtidig hjertet så det slår mere effektivt

9. Styrketræning øger din kalorieforbrænding og stofskifte
Med regelmæssig styrketræning forbrænder du flere kalorier i løbet af dagen. Derved forebygger du overvægt og fedme, som kan føre til en lang række livsstilssygdomme

10. Styrketræning forbedrer din kondition
Og giver dig et bedre blodomløb i kroppen

Kilde: FitnessLiv