Er vi alle en flok B-mennesker i mst?

Jullie står klar med basic+ kl. 6 hver onsdag og fredag morgen, men det er ikke just vores mest besøgte hold. For mange af os er det svært at motivere sig til at stå op før solen for at træne, men der er faktisk mange fordele ved at omlægge sine morgenrutiner og få gang i kroppen.

Bliv en “early bird” og scor alle de fede fordele
Udover tidsfaktoren, hvor man har fri efter arbejde til alle dagens andre gøremål, hvis træningen er overstået om morgenen, ja så er der faktisk også mange gode helbredsmæssige grunde til at træne om morgenen:

  • Når du træner om morgenen, jumpstarter du din forbrænding og holder den på et højere niveau i helt op til 24 timer!
  • Du får en bedre fedtforbrændning, fordi der ikke er nogle kulhydrater at forbrænde i kroppen efter en nats søvn og faste – din krop er i stedet nødt til at blive bedre til at forbrænde fedt.
  • Undersøgelser viser, at motion gør dig mere mentalt skarp – og effekten holder 4-10 timer efter du har trænet. Og det kan du så bruge, når du skal i gang med dagens gerning – i stedet for at sløse det væk på sofaen efter en eftermiddagstræning!
  • Hvis du er en af dem, der kender dette scenarium, kan du med fordel overveje at begynde at lægge din træning om morgenen: Du skulle have sovet for en halv time siden. Tak. Hovedet er træt, men øjenlågene vil ikke makke ret. Tik. En bil suser forbi udenfor. Tak. Sov nu! Morgentræning får dig nemlig til at sove bedre.
  • Når du træner på nogenlunde samme tidspunkt hver morgen lærer du din krop at forberede sig på motionen. Dit blodtryk, din hjerterytme og din appetit indstiller sig på det, så du vågner fuld af energi i stedet for drænet og træt. Og det betyder, at det bliver lettere for dig at vågne op (måske gør du det endda af dig selv – uden et vækkeur).
  • Og så får det dig til at føle dig godt tilpas, fordi du ved, du har gjort noget godt for dig selv (og klokken er ikke engang 9 endnu!)

Vil du lære at blive et morgen-træningsmenneske?
Selv hvis man er den type, der har svært ved at komme ud af fjerene om morgenen, kan morgentræning være vejen frem. Faktisk kan morgentræning hjælpe B-mennesker med at komme i gang om morgenen, og det kan tilmed gøre dem mere trætte om aftenen.

Det er svært at blive morgenfrisk fra den ene dag til den anden, men bare rolig – det skal nok komme. Din krop skal dog lige bruge nogle uger til at indstille sit indre ur. Men i bund og grund handler det om prioritering og planlægning, hvor du i starten skal justere din søvn og droppe snooze knappen på vækkeuret. Efter et par uger har du automatisk vendt din rytme, da du vil føle dig mere træt om aftenen og nemmere falde i søvn.