1. Hvorfor henvender MST sig primært til folk over 40?

Fordi i takt med at vi bliver ældre, mister knoglerne deres stabilitet og i 70 års alderen er mange menneskers skelet cirka blevet en tredjedel lettere! Og hele den process starter allerede i 40 års alderen. Men regelmæssig mobilitetstræning kan minimere risikoen, da knogle- og muskelstyrke bevares. Derfor er mst træning, der har fokus på mobilitet, fleksibilitet og funktionel styrke specielt egnede til folk fra 40 år og helt op til senioralderen.

2. Hvorfor laver vi hofte og knæ-øvelser til opvarmning på alle hold i MST?

Knæ og hofte er kroppens største vægtbærende led, og derfor de mest udsatte. At styrke disse led og muskulaturen omkring dem, er derfor essentielt for at holde dem stabile og minimere risikoen for slid, skader og brud.

3. Hvorfor snakker Nicolai konstant om vores akser og tyngdepunkt?

Rygsøjlen er kroppens aksiale skelet, der består af 24 ryghvirvler. På grund af den moderne livsstil og takt med alderen opstår der skævheder, slid og ømhed hos rigtig mange af os. En rygsøjle kan faktisk svinde med hele 7 cm pga en reduktion af knogledensiteten. Men regelmæssig MST træning modvirker denne process, da stærke rygmuskler understøtter rygsøjlen (I har måske også bemærket at vores logo er en rygsøjle?)

4. Hvilke udstrækningsøvelser er gode, hvis du har øm lænd?

Er lænden øm efter en lang dag med stillesiddende arbejde eller en god omgang havearbejde, hvor du har bukket dig meget ned? Så er der flere af vores øvelser, der hjælper på det problem – udstræk af hoftebøjer, hofteløft og benene, der falder fra side til side. I mange situationer stammer en øm lænd nemlig ikke fra ryggen, men fra en belastning af den lange Psoas muskel, der sidder foran og går fra lår til mave. Så at få strukket den ud dagligt, vil ofte afhjælpe problemet.

5. Giver skulderleddet dig problemer?

Skulderen er det led, der har den største bevægelse og overdrevet brug af det på arbejdet eller ved sportsaktiviteter som feks tennis og golf kan medføre slid. Derudover giver led os generelt problemer, når vi bliver ældre. Regelmæssig let mobilitetstræning er godt for vores led og hjælper med at holde dem funktionsdygtige.

6. Hvor tit skal du lave mst’s mobilitetsøver?

At komme i MST 2 gange om ugen er selvfølgelig godt for forebyggelse og opbygningen af kroppen. Men vil man virkelig opbygge og bibeholde sin mobilitet langt ud i fremtiden og minimere de små skavanker, der automatisk kommer snigende med alderen, ja så bør man bruge 5-10 minutter dagligt hjemme på stuegulvet til at lave mobilitetsøvelser.